Dieta na włosy – co jeść, by rosły piękne i zdrowe?

04-09-2020

Czy wiesz, że na głowie przeciętnego człowieka znajduje się od 100 do 150 tysięcy włosów? Wszystkie one, podobnie jak całe nasze ciało, potrzebują substancji odżywczych, by móc zdrowo rosnąć. Są jednak na szarym końcu kolejki, według której nasz organizm obdziela poszczególne części ciała tym, co najlepsze, a czego dostarczamy mu z pożywieniem. Dlatego właśnie wypadanie włosów jest często pierwszym objawem zaburzeń w organizmie. Jaki wpływ może mieć dieta na włosy? Co jeść, by rosły piękne i zdrowe? Jak poprawić kondycję włosów? Dowiesz się z naszego artykułu.

dieta na włosy

Najważniejsza zasada diety na włosy: Jedz zdrowo!

Zarówno niedobory, jak i nadmiar niektórych składników w diecie może powodować wypadanie włosów. Może być to np. zbyt mała ilość dostarczanego z jedzeniem żelaza, albo nadmiar występującej w tłustych rybach, wątrobie, czy serze witaminy A. Dlatego tak ważna jest równowaga i dostarczanie organizmowi białek, złożonych węglowodanów, żelaza, witamin i minerałów (w tym witamin z grupy b), aby mógł funkcjonować jak najlepiej.

Zbytnie ograniczenie kalorii na pewno nie przysłuży się Twojej fryzurze, bo wszystkie substancje odżywcze trafią do najważniejszych organów, a dla włosów nie zostanie już nic.

Dlatego na śniadanie oraz na obiad powinnaś zjeść minimum jedną porcję wielkości dłoni dowolnego białka (takich jak ryby, kurczak, chude mięso, jajka, komosa ryżowa, orzechy, rośliny strączkowe) i porcję węglowodanów złożonych (pieczywo pełnoziarniste, ziemniaki, kasza, brązowy ryż, makaron - znajdują się w nich duże ilości).

Pamiętaj, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia i nie powinnaś go pomijać! Rano Twoje włosy, tak jak i ciało, potrzebują zastrzyku energii. Nie możesz dać im nic lepszego, niż pożywne śniadanie składające się z białek i złożonych węglowodanów (dobrym przykładem są płatki owsiane). Kolejny priorytet to picie wody. 1,5-2 litry dziennie to niezbędne minimum, by organizm był dostatecznie nawodniony (najlepiej pić wodę bogatą w składniki mineralne). Skóra głowy, włosy i paznokcie potrzebują wody, by być w dobrej kondycji. Pamiętaj o tym, jeśli chcesz mieć gęste i lśniące włosy.

Jedz regularnie

Energia potrzebna do budowy komórek włosa spada cztery godziny po posiłku. Aby utrzymać jej odpowiedni poziom w mieszkach włosowych, jedz regularnie. Jako drugie śniadanie, czy podwieczorek idealne będą owoce, warzywa, pestki dyni, orzechy, czy pełnoziarniste pieczywo. Ważne jest również dostarczanie z posiłkami wystarczającej ilości białka, z którego przecież zbudowane są włosy. Produkty bogate w białko to m. in. nabiał, czy chude mięso. Następnym niezbędnym dla zdrowego wzrostu włosów składnikiem diety jest żelazo. Staraj się jeść chude czerwone mięso przynajmniej dwa razy w tygodniu (szczególnie podczas miesiączki). Jeśli nie jadasz mięsa, zastanów się nad suplementem diety zawierającym żelazo. Pamiętaj też, że żelazo najlepiej wchłania się w towarzystwie witaminy C (jej nieocenionym źródłem jest natka pietruszki). Jedz więc owoce i pij soki ją zawierające. To dobra dieta dla włosów.

Witaminy i minerały potrzebne Twoim włosom

Dieta na zdrowe włosy powinna być przede wszystkim zróżnicowana, by zapewnić dostęp do szerokiej gamy niezbędnych witamin i minerałów. Co powinny zawierać codzienne posiłki? Na pewno niezbędne kwasy tłuszczowe, zwłaszcza kwasy omega 3, które odgrywają kluczową rolę w zdrowiu skóry, włosów i paznokci. Powinnaś więc każdego dnia spożywać produkty z grupy pokarmów bogatych w nie. To m. in. łosoś, tuńczyk, makrela i inne tłuste ryby morskie, olej lniany, orzechy włoskie i migdały. Nienasycone kwasy tłuszczowe warto jeść w codziennej diecie. Kwasów omega 3 możesz dostarczać organizmowi również w formie suplementów. W diecie na włosy powinny znaleźć się wszystkie te składniki.

Również witaminy B6, B12 i kwas foliowy są niezwykle ważne dla twoich włosów. Pokarmy zawierające B6 to banany, ziemniaki (zarówno białe, jak i słodkie) oraz szpinak. Główne źródła witaminy B12 to mięso, drób, ryby i produkty mleczne. Kwas foliowy można zapewnić organizmowi z dużą ilością świeżych owoców i warzyw, zwłaszcza cytrusów i pomidorów. Zawierają go również produkty pełnoziarniste i zbożowe, fasola i soczewica.

Dieta na włosy: odżywiaj włosy nie tylko od środka

Nie tylko dieta dostarcza Twoim włosom składników odżywczych. Są one zawarte również w dobrej jakości kosmetykach do włosów, z nich także włosy czerpią całą masę dobra. Tak zwane składniki aktywne mają na celu konkretne działanie na skórę głowy i włosy. Mogą być one naturalne lub też syntetyczne. To m. in. witaminy. Jak działają na włosy i jak znaleźć je w składzie kosmetyków? Pod nazwą  Ascorbic Acid kryje się witamina C. To jeden z najskuteczniejszych przeciwutleniaczy występujących w naturze o silnym działaniu antybakteryjnym. Bierze udział w syntezie elastyny i kolagenu. Jak już wspominaliśmy, bardzo ważne dla włosów są witaminy z grupy B. Rewelacyjnie przeciw wypadaniu włosów działa witamina B3 (niacinamide), a za regenerację, blask i wygładzenie odpowiada witamina B5, czyli panthenol. W wielu kosmetykach zawarty jest również tocopherol, czyli witamina E,  będąca naturalnym konserwantem. Jednocześnie wspaniale odżywia, dodaje włosom blasku i przywraca elastyczność. Ważnymi składnikami, które zawierają szampony do włosów, odżywki i inne kosmetyki to ekstrakty roślinne, czyli skoncentrowane wyciągi z roślin. Włosy w towarzystwie tych składników szybko stają się mocniejsze i zdrowsze.

Proteiny, humektanty i emolienty - odpowiednia pielęgnacja skóry głowy i włosów

Ogromną ilość składników odżywczych, które podobnie jak zbilansowana dieta doskonale działają na włosy, zawierają odżywki i maski do włosów. Stosując je, dostarczamy włosom tego, co jest im potrzebne do zdrowego wzrostu, więc nie może zabraknąć ich na Twojej półce. Jako, że głównym składnikiem włosów jest białko – keratyna oraz woda, bardzo ważne jest utrzymanie wilgoci oraz regeneracja ubytków w strukturze. Pomagają w tym trzy rodzaje składników: proteiny, których rolą jest odbudowa, humektanty odpowiadające za nawilżenie oraz emolienty, które pomagają zatrzymać wilgoć. Ważne, by te trzy składniki były dostarczane do włosów w odpowiednich proporcjach.

Proteiny są zalecane w przypadku włosów zniszczonych (np. po rozjaśnianiu, czy częstym prostowaniu), by dodać im energii, a także powstrzymać proces nadmiernego wypadania włosów i przyśpieszyć porost włosów. To m. in. keratyna i kolagen, proteiny pszenicy, czy mleka, jedwab, czy białko soi świetnie wpływające na stan włosów. Humektanty potrzebne są zwłaszcza suchym włosom. To np. miód, aloes, kwas hialuronowy, fruktoza,  gliceryna, czy panthenol. Jeśli Twoje włosy są przesuszone, szukaj tych składników w składach kosmetyków. Jeśli mają tendencję do tzw. puszenia się i rozdwajania końcówek, zdecyduj się na te, które zawierają sporo humektantów. Takie jak oleje i masła, często dostępne w formie serum do włosów i skóry głowy. Wnikają do wnętrza włosów co pozwala odżywić je od środka. W internecie znajdziesz całą gamę profesjonalnych kosmetyków do włosów i skóry głowy. Odpowiednia pielęgnacja przyczynia się do poprawy wyglądu włosów.

Loreal Vitamino Color Resveratrol maska przedłużająca trwałość koloru włosów farbowanych 500ml

5/5 (opinii: 11)
145,78 zł
102,24 zł
Do koszykaNiedostępny
Loreal Vitamino Color Resveratrol maska przedłużająca trwałość koloru włosów farbowanych 500ml

Podsumowując - stan Twoich włosów w dużej mierze jest odzwierciedleniem kondycji całego organizmu i ogromnie wpływa na niego sposób odżywiania. Problemy z włosami mogą więc być objawem kłopotów ze zdrowiem, a także skutkiem zbyt dużego stresu. Dlatego szukając przyczyn, dokładnie przyjrzyj się swojemu stylowi życia i odżywiania, a jeśli jest potrzeba - skonsultuj się ze specjalistą. Uważaj też z dietami odchudzającymi - źle dobrane i stosowane, mogą wyrządzić krzywdę, lepiej samemu się w nie nie bawić. Zabierając organizmowi niezbędne składniki, nie zdziw się jeśli Twoje włosy będą kiepsko to znosić.

widget po rozwinięciu